Vijf jaar VER

INTERVIEW

VERleden, heden en VERder

VER bestaat vijf jaar. Een uitgelezen moment om Job van Esch, de drijvende kracht achter dit werving- en selectiebureau, aan de tand te voelen over verleden, heden en toekomst.

Job herinnert zich zijn eerste opdracht nog als de dag van gisteren: “Eind november 2015 zei ik mijn baan op als consultant bij Robert Half. Dat was spannend. Nog geen vier weken later maakte ik de eerste officiële match tussen kandidaat en organisatie als zelfstandig ondernemer. Dat was een heel mooi moment. Het gaf mij ontzettend veel energie en dát gevoel bevestigde meteen dat het de goede keuze was geweest om voor mezelf te beginnen.”

Scherpe focus op non-profit en semi-overheid in regio Zuid-Holland
Wat maakt VER succesvol in werving en selectie? Job: “Ik denk dat dat enerzijds komt doordat VER een scherpe focus heeft qua werkveld. Mijn focus ligt op het werven van geschikte kandidaten voor de woningcorporatiesector en semi-overheid in Zuid-Holland, in de vakgebieden finance, HR, legal en office support. Ik heb in deze branches inmiddels een uitgebreid netwerk opgebouwd en dat resulteert in een sterk trackrecord van succesvolle plaatsingen.”



“Ik spreek veel mensen proactief en ben oprecht geïnteresseerd in hun drijfveren. Dat onderscheidt mij in de markt.”



Persoonlijke en proactieve benadering
“Anderzijds is mijn persoonlijke benadering onderscheidend in de markt”, gaat Job verder. “Ik ben geen bureau dat door middel van een bulkmail kandidaten benadert. Ik ga voor de lange termijn. Ik onderhoud mijn netwerk voortdurend. Ik betrek relaties ook bij de inzet van hun netwerk en benader mogelijk geschikte kandidaten altijd gericht én persoonlijk. Ik spreek veel mensen proactief en ben oprecht geïnteresseerd in hun drijfveren. Waar halen ze energie uit en waar loopt het weg? Waar zijn ze goed in? Wat zijn hun ambities? Zijn ze toe aan een volgende stap in hun carrière? Op basis van deze informatie ben ik ook in staat om mensen heel gericht te benaderen als ik een concrete opdracht heb. Mensen vinden het eigenlijk altijd leuk om benaderd te worden, het vleit.”



“Als een opdrachtgever vertrouwt op mijn oordeel en het wordt daadwerkelijk een match, dan krijg ik daar altijd weer een kick van.”



Creatieve verbinder
Als echte verbinder kan Job zijn geluk dan ook niet op als hij erin slaagt om de juiste kandidaat op de juiste plek te krijgen. “Het allerleukst vind ik het als ik een, op het eerste oog, lastig wervingstraject relatief snel weet in te vullen”, glundert Job. Soms lukt het om middels mijn netwerk in korte tijd een sterke eerste selectie voor te stellen. Met kandidaten van wie ik 100% overtuigd ben dat zij, elk vanuit een eigen achtergrond, het werk goed kunnen uitvoeren en passen binnen de organisatie. Als ik een opdrachtgever zo kan verrassen, dan krijg ik daar altijd weer een kick van. Dát is mijn meerwaarde: mijn netwerk goed onderhouden en uitbouwen, focussen op de meest kritische eigenschappen van het gewenste profiel en vervolgens van de gebaande paden wijken om optimaal resultaat te boeken.”



“Ik leg de lat altijd hoog voor mezelf. Ik ga voor het beste resultaat.”



Genieten van een succesvolle plaatsing
In de afgelopen vijf jaar heeft Job veel geleerd als ondernemer. “Ik ben veel rustiger geworden”, lacht hij. “De onrust van meer, meer, meer is verdwenen. Ik kan nu in het moment genieten van een succesvolle plaatsing, zonder alweer bezig zijn met een volgende acquisitie. Ik maak nu meer weloverwogen keuzes. Dat betekent ook ‘nee’ durven zeggen. Zo werk ik tegenwoordig alleen nog op basis van exclusiviteit. Ik leg de lat voor mezelf altijd hoog, ik ga voor het beste resultaat. Dat kan ik alleen doen als ik dan ook zeker weet dat er een opdracht uit voort komt. Dat vertrouwen om exclusief te werken heb ik natuurlijk eerst moeten winnen bij mijn opdrachtgevers. Ik ben er dan ook trots op dat dat is gelukt. Ik prijs mezelf gelukkig met de duurzame relaties die ik in de afgelopen vijf jaar heb opgebouwd.”



“Ik prijs mezelf gelukkig met de duurzame relaties die ik in de afgelopen vijf jaar heb opgebouwd.”



VER blijft VER
Hoe ziet Job de ontwikkeling van VER in de komende vijf jaar voor zich? “VER blijft gewoon VER; transparant, oprecht en persoonlijk. Het is niet mijn ambitie om heel groot te worden. Ik wil juist blijven doen waar ik zoveel energie uit haal, zonder afgeleid te worden door randzaken. Hooguit twee of drie mensen erbij in de komende jaren. Vooral omdat ik mijn passie voor het vak en werkwijze vanuit VER wil overbrengen op collega’s. Zo blijft VER kleinschalig en kan ik de persoonlijke benadering blijven garanderen.”

Interim bemiddeling verder uitbouwen
“Daarnaast wil ik de komende jaren de dienst ‘interim bemiddeling’ verder uitbouwen”, gaat Job verder. “In 2020 heb ik hierin al een flinke slag geslagen. Er werkt nu al een mooi aantal interim professionals (ZZP’ers) op opdrachten via VER. Met name teammanagers en senior professionals binnen onze vertrouwde disciplines. Het leuke van interim bemiddeling vind ik dat ik echt een band kan opbouwen met de professionals. Het is al meermaals gebeurd dat ik een interim professional na een eerste succesvolle samenwerking weer naar een nieuwe opdracht heb kunnen brengen. Zo bouwt VER een netwerk op met interim professionals voor wie ik mijn handen in het vuur kan steken.”



“Werving- en selectie blijft mensenwerk.”



Mensenwerk
In de trend van robotisering van het werving- & selectieproces ziet VER voorlopig nog geen concurrent. “Dit vak is zo oud als de weg naar Kralingen. Uiteindelijk gaat het toch vooral om het vinden van een match op basis van zachte criteria; hoe passen mensen bij elkaar in een team en binnen een organisatie? Dat blijft mensenwerk.”

VOOR (LATENT) WERKZOEKENDEN

5 TIPS VAN JOB


Tot slot heeft Job nog 5 tips voor mensen die zich oriënteren op of zoeken naar een nieuwe baan:

1. Benader een aantal recruiters en laat hen voor je werken. Zij hebben het juiste netwerk om jou verder te helpen.

2. Probeer je te onderscheiden. Wat is jouw intrinsieke motivatie om te gaan werken in de betreffende functie of voor de betreffende organisatie?

3. Laat je oprechte enthousiasme er van af spatten door juist buiten de traditionele briefopbouw te blijven. Maak het persoonlijk door treffende voorbeelden te geven vanuit werk- maar zeker ook vanuit privésituaties.

4. Houd je CV zo kort en transparant mogelijk. Vermeld alles, eerlijk en transparant.

5. Mag je op gesprek? Bereid je goed voor. Bedenk je; wat kom je brengen en wat wil je halen, binnen de organisatie en in je ontwikkeling?


Tekst door: GROOS communicatie + content

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Als je automatisch op de hoogte wilt blijven van de laatste vacatures, schrijf je dan in voor onze digitale mailing.

Track record

Wij zijn trots op onze opdrachtgeVERs.